25 Mac 2012

Sunday 25 March 2012

assalamualaikum...


kejap je kan masa ni berlalu..syukur alhamdulillah..ni yang saya suka..saya suka kalau masa tu berlalu pantas.. (buat masa ni la)..


dah 2 minggu incik tunang menjalani latihan kat kuantan tu.. (masih dalam malaysia)
nanti-nanti dah sampai lubnan, tntu saya akan cakap macam ni pula kan- dah 2 minggu incik tunang jalani latihan kat lubnan.. (dah berada luar m'sia)
boleh ke saya tempuh semua ni? insyaAllah, saya akan kuatkan hati saya demi tugas abng pada negara ye..


tadi pergi kenduri kawin jiran tetangga kat-kat umah..pastu ada la juga tegur-tegur ngan kawan then makcik2 yang mana kenal...
pastu masa nak salam time balik ngan makcik a.k.a mak pengantin, sempat juga la mkcik tu usik-usik kata 'kakak pun xlama lagi kan'..then bila saya kata 'lambat lagi (sambil senyum kelat).. mkcik tu pun buat muka cakap ' jangan cakap macam tu'.. saya senyum je la...


pastu on the way nak balik (jalan kaki je), ada pkcik ni tegur..pakcik ni la yang akan uruskan saya bila saya kawin nanti..dia tanya la juga pasal saya..so, time tu saya  ngan mak, terpaksa la cakap yang incik tunang perlu ke lubnan, terkejut pakcik tu..


sambil senyum, pkcik tu cakap 'syukur alhamdulillah' (sambil m'aminkan tgn)..macam terkejut juga..pastu pakcik tu cakap, baguslah..rezeki dia..pastu pakcik tu sedikit sebanyak macam bagi kekuatan bila dia cakap, dulu dia pun kena juga bertugas kat luar negara masa bertugas dalam tentera..baru saya tahu..sebelum ni anak dia x pernah pula cite..sebab anak pkcik tu kawan saya..


pakcik tu cakap. dulu pakcik pun kena juga macam tu..time pakcik dulu, pakcik kena pergi kat bosnia..oh my god..macam xcaya..confirm time tu negara tu tengah bergolak kan..sebab ada sorang abng sedara saya pun dulu kena pergi bosnia juga..masa tu lebih kurang kat 20 tahun yang lepas kut..
dia cakap dulu peluru laju je terbang atas kepala..silap sikit......faham-faham je la..


moga-moga incik tunang nanti berada disana sentiasa dilindungi keselamatannya..


saya suka kalau ada yang sentiasa bagi semangat kat saya..bagi saya kekuatan..sekurang-kurangnya kita akan kuat..benda-benda macam ni kadang-kadang akan buat kita down kalau x diatasi betul-betul kan..


pastu ada juga la yang maybe nak sedapkan hati saya, nak buat saya happy, tapi gurauan tu macam x bape nak kena je..
memang betul orang kata kalau seseorang tentera tu bertugas ikut misi PBB tu elaun dorang tinggi..sebab bayar guna matawang sana..
masalahnya, kenapa la orang fikir saya ni macam mata duitan je.. sume cakap, nanti dia balik bawak duit banyak...tu memang la...tapi tu duit dia..bukan duit saya..nanti kalau dah kawin pun, bukan saya boleh sesukahati je guna duit dia..


adakah gurauan macam tu nak suh saya hapy sebab duit yang banyak?..dia yang susah payah bekerja kat sana, xkan kita suka-suka nak cekau duit dia kan..?dia yang bergadai nyawa, xkan kita suka-suka nak minta itu ini kan..kecuali la memang benda tu penting kan..


erm..ntah la, kadang kecik hati bila dengar gurauan macam tu..sebab saya xreti nak minta-minta (sekarang ni la..) nanti esok-esok dah kawin xtahu la kan..
apa yang saya boleh kata kan sekarang, saya minta dia selamat pergi, selamat kembali ke sini nanti..saya nak kan dia ada depan mata saya nanti..


tiada lain yang saya minta, bila dah selesai tugas dia di lubnan tu, Allah akan satukan kami dalam ikatan yang sah..tak nak dah tertangguh lagi..
lagi pula mendirikan masjid tu perkara yang baik kan?..


saya harap sangat, nanti jangan la ada yang gurau-gurau pasal money ye..give me spirit yang buat hati saya kuat ye..






memang betul dalam kehidupan kita perlukan duit..tapi dengan duit kita x boleh nak beli sebuah kebahagiaan kan?..tapi dengan duit mungkin kita boleh memenuhi kehendak kita kan..

Post a Comment