Kisah Anak : Zahra Naik Buai

Monday 27 October 2014

Assalamualaikum.. Selamat sejahtera semua..

Ni cerita masa hari ke-24 tempoh berpantang.

Zahra meragam 1hari tu. Nak ngempeng je kat mama. Nak tido atas riba. Dah tido nyenyak pun, kalau pindah letak atas tilam, dia boleh terjaga dengan mata sebulat-bulatnya. Malam sebelum tu dia pun tak mau tido. So dengan mamanya sekali la tak tido.

Saya dah kepenatan sebab tak cukup tido. Nak baring pun tak boleh. Jadi kita pun jadi stress la kan. Yela, maunya tak stress. Sampai nak makan pun lewat, badan jadi menggeletar. Tak cukup tidonya. Nak mara Zahra tak boleh jadi lepaskan stress ngadu kat suami. Hihihi


Mak pula naik kesian tengok saya, saya sebolehnya taknak susahkan mak. Mak pun dah cukup penat. Duk masak, jaga anak orang, buat itu, buat ini.. Jadi biarlah kita jaga anak kita mana yang bolehkan..

Mak cakap cuba tidokan Zahra dalam buai, mau ke tak dia tido. Saya mula-mula tak nak ajar Zahra tido buai. Sebab risau akan datang la. Kut-kut pergi umah orang, dia meragam nak tido, tapi tak boleh tido sebab takde buai.

Saya ni jenis fikir jauh sampai ke tahap tu. Takut susah kemudian hari je. Tapi sekarang ni saya sendiri dah tak cukup rehat, jadi terpaksa masuk dia dalam buai. Mula-mula ok, pastu start dia meragam, letak kejap dalam buai, dia terjaga.

Bab ni yang stress ni. sebab kita baru nak rehat sama kan. Malam nya dia still meragam, nak merap. Saya pula dah menggeletar badan sebab lapar. Mak take over jaga dia. Masa tu pukul 9lebih. Dia dok nangis. Mak pujuk dia tido kat buai.

Ambik masa juga dia nak tido. Last-last dia terlelap sendiri. Saya biarkan je. Saya pun ambik kesempatan tu tido. Standby kut-kut malam tu dia meragam balik, kita dah cover tido siap-siapkan. Masa ni tertido kat ruangtamu. Tetido dengan mak sekali. Hihi..

Terjaga pukul 1 pagi. Tu pun mak kejutkan suh masuk bilik. Saya risau dia terjaga. Alhamdulillah, malam pertama dia tido dalam buai, nyenyak je. Terjaga sebab nak susu. Lepas susukan dia, masuk balik dalam buai, dia boleh tido. Pukul 4 lebih terjaga sebab nak susu balik.

zahra masa 24hari

Budak sekarang ni cepat dapat akal baru kan.. bertabah je la hari-hari nak paham peel anak. Hihihi..
So lepas ni duk kat gemas pun kena berbuai la jawabnya. Sebabnya pun, kalau tak tido kat buai, nak letak kat bawah mau kena gigit semut nanti..

Orang kata baby tak elok tido berbuai kan? insyaAllah.. walaupun dia tido berbuai, saya masih berjaga-jaga. takde la main tinggal camtu je walaupun dia elok tido nyenyak. 

15 comments

  1. Kenapa tak elok tido berbuai sis? In tak tahu... :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Risau kalau enjut kuat kata orng boleh gegar otak bby..

      Delete
  2. Klau x guna buai kekdg baby sukar nak tido..dri pglmn lya jaga ank sedara la dlu.bykkn besbr ya mimie.memgla ank2 keci ni kuat meragam

    ReplyDelete
  3. Masa kecik mak sue letak dlm buai. Ms nk travel spjg jln sue nangis. Sue serik.kt ank2 sue mmg x pakai buai langsung. Takut jd ms sue kecik dulu. Tp terpulang pd individu msg2. Stp org ada pglmn berbeza.

    ReplyDelete
  4. boleh tido buai tp jgn enjut laju sebab baby lagi kan..biasalah tu baby..maknya kena tabah lah..anak kita tak pula meragam macam tu..tapi sejak nak dapat kaki nie..letih nak mengejar sini sana...huhu

    ReplyDelete
  5. Takdelah dia mencari buai tu nanti mimie. Yang ptg... Disiplinkan dia. Mcm akak dulu... Alia memang ada timing dia naik buai... So takdelah isu nak cari buai even bermalam di hotel. Fleksibel je dia.

    ReplyDelete
  6. Ala2....comelnyer die...pndai ek...sj nk berayunlah tu mcm puteri..hehe

    ReplyDelete
  7. dh pandai xselesa erk zahra... gigit pp kan! hehe

    ReplyDelete
  8. Boleh je. Cuma kna pndai jaga...

    ReplyDelete
  9. Tula. Ayu pun duk riso nnt baby ayu nk bebuai gak ke.. Sbb ayu mmg xde ready buai.

    ReplyDelete
  10. Huhu yeke??tp mmg kalau bleh xnk biarkn ank tido dlm buai...
    Aishh kuat meragam ni ikott peel sape ni agak2

    ReplyDelete
  11. Emir dulu pun tido buai kejap mimie..tapi akak just bg dia tido buai waktu siang jer..malam no buai..Alhamdulillah Emir mmg tak bergantung sangat la dgn buai..=D

    ReplyDelete
  12. Anak akak pun time kecik jer tido buai, dah tu tinggal camtu jer sebab kat nursery diaorang ajar tido atas tilam.

    ReplyDelete
  13. Kalau time jaga adik saya dulu benda nielah jadi penyelamat saya. Heheh. Tapi ada jugak masa dye tak nak tido dalam nie tapi saya paksa jugak. Hahah.

    ReplyDelete